De kans is zeer groot dat wanneer je een personal branding shoot gaat doen, er door een fotograaf wordt gevraagd of je een moodboard maakt (in Pinterest). Dit vraag ik in ieder geval wel. Een moodboard is niet alleen handig voor de fotograaf, maar ook voor jezelf. Zo heb je een rode lijn waar je naar kan toe werken of wat je kan gebruiken als inspiratie.
Hieronder noem ik tips zodat je een moodboard kan maken waar zowel jij als de fotograaf het meest uit kan halen.
1. Zorg dat je branding helder is
Ik begin bij de tip die het meest obvious is. Als je een personal branding shoot gaat doen, is het wel handig als je helder hebt wat je personal brand is. Dit houdt in dat je (onder andere) het volgende helder moet hebben:
- Wat je wil uitstralen;
- Wie je doelgroep is;
- Hoe je jezelf visueel presenteert.
2. Bedenk hoe je je branding kan vertalen naar een fotoshoot
Op een foto zijn er een heleboel dingen te zien, en die kunnen allemaal invloed hebben op hoe jij en je personal brand in zijn geheel overkomt:
- Je gezichtsuitdrukking. Wil je bijvoorbeeld toegankelijk overkomen? Dan is het goed om – in mijn opinie – te lachen op een foto. Zo ben je ineens een stuk meer benaderbaar dan dat je serieus op een foto kijkt.
- Je pose. Wil je bijvoorbeeld plezier uitstralen? Dan heb je niet heel veel aan een foto waar je aan je laptop aan tafel zit. Plezier straal je uit door een pose aan te nemen waar je daadwerkelijk plezier hebt. (Zie foto hieronder).
- Je kleding. Wil je bijvoorbeeld informeel overkomen? Dan zou ik geen nette kleding gaan dragen.
- De props. Props zijn attributen die je kunt gebruiken voor je shoot. Misschien maak jij wel taarten. Dan is het handig om bakgerei mee te nemen voor de shoot (of te doen alsof je een taart bakt, wat ook weer samenhangt met je pose).
- De locatie. Dit is misschien wel een van de meest lastige. Als jij dol bent op kleur, kan je nog steeds los in een witte studio. Je hebt alleen het juiste materiaal nodig (bijvoorbeeld gekleurde lampen, of een gekleurde backdrop). Denk goed na over wat bij jou past. Ben je echt een natuurmens en komt dat terug in je branding, waarom zou je dan in een daglichtstudio gaan fotograferen? Hup, die natuur in!
- De sfeer. Welke sfeer wil je dat er in de foto hangt? Hoe kan je dat vangen in beeld?
Kom je hier niet uit? Dat is absoluut geen probleem! Een personal branding fotograaf is er in dat geval juist voor jou om samen te gaan brainstormen. Samen met diegene kun je kijken hoe je je personal brand on fleek krijgt op de foto.
3. Maak verschillende subboards in Pinterest
Oké, je hebt helder hoe je je personal brand kan vertalen naar een fotoshoot. Nu is het handig dat je daar foto’s bij zoekt. In de vorige stap heb je op een aantal punten bekeken wat er bij jou past. Om het moodboard niet één grote massa te maken van wat je allemaal tof vindt, kun je het best een paar subboards maken.
Hoe doe je dat dan? Onderaan een Pinterestboard staat (op desktop) een plusje. Klik op “Sectie” onder “Toevoegen”. Je hebt nu een subboard gemaakt.
Handig is nu als je (bijvoorbeeld) de verschillende subboards maakt. Ik raad in ieder geval aan om een subboard te maken voor poses, wellicht eentje voor sfeer / overall vibe (Wat stralen mensen uit op de foto? Welke sfeer heeft de foto?), en eentje voor locatie/omgeving. Door in ieder geval deze boards aan te houden, krijg je een gestructureerd idee van wat je wilt.
4. Gebruik de juiste zoekwoorden
Je hebt de subboards gemaakt in je moodboard en wil lekker aan de slag. Je wil foto’s gaan zoeken en voert “branding shoot” in. Tot je verbazing zie je alleen maar vrouwen achter laptops in een beige studio. Als dat niet is wat je wil – pak dan even erbij wat je bij stap 2 en stap 3 hebt uitgewerkt. Hieronder wat inspiratie voor zoekwoorden die je kan gebruiken voor verschillende categorieën. Probeer ook synoniemen te gebruiken bij het zoeken. Denk aan shoot, personal branding shoot, portrait, photography, etc.
Poses
- happy poses / happy portrait
- powerful poses / powerful portrait
- moving poses
- feminine poses
- playful poses / playful portrait
- editorial poses / editorial portrait
- standing poses
- sitting poses
Sfeer / vibe / thema
- colorful portrait / colorful shoot
- retro portrait
- creative portrait
- creative editing
- black and white portrait / black and white shoot
- minimal portrait
- sweater weather shoot
Locatie / props / elementen
- blossom shoot / blossom portrait
- branding shoot dune
- urban branding shoot
- city shoot
- game hall shoot
- projector portrait
- prism portrait
- detail shot (en dan met een zoekwoord waarvan je een detail wil)
- library portrait
5. Stress niet als je er niet uitkomt!
Een personal branding shoot doen vraagt wellicht veel, zoals creativiteit. Stress dus vooral niet als je er niet uitkomt bij het maken van je moodboard of als je iets nog niet helder hebt. Zoals al gezegd, een fotograaf kijkt met alle liefde met je mee. Vier ogen zien meer dan twee 🙂